Saturday, October 12, 2013

Simpan, Jimat + Jana Duit 21 Hari Part 2

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ni saya nak share post yang saya janji minggu lepas.. maaf sebab tak sempat nak share hari berikutnya.. tapi untuk pratikkan ikut dari tarikh saya post sabtu lepas, hari ni baru hari ke 7.. Esok ialah hari ke 8. Ok! jom kita teruskan..

Hari 8: Hentikan perbelanjaan harian kecil yang tidak diperlukan. Pembelian harian ini mungkin membabaitkan gula-gula, majalah ataupun sekotak rokok. Anda juga boleh menghentikan lawatan ke kedai mamak dan kurangkan makanan yang tidak sihat. Mengurangkan perbelanjaan yang kecil di sana-sini, skhirnya akan membuatkan simpanan yang besar.

Hari 9: Jaga kesihatan dan kurangkan perbelanjaan. Jaga kesihatan, lakukan senaman setiap hari dan amalkan pemakanan yang sihat. Tambahkan buah-buahan dan sayur-sayuran serta kurangkan gula. Dengan menjaga kesihaan, pastinya kos perbelanjaan perubatan juga akan diminimukan pada masa akan datang.

Hari 10: Simpan untuk hari tua anda. Buka tabung untuk hari tua anda. Mungkin ansa sudah mempunyai simpanan KWSP, tetapi sering kali simpanan KWSP tidak mencukupi apabila bersara kelak. Lakukan simpanan khas berasingan kerana tiada kemudahan pinjaman untuk bersara kelak.

Hari 11: Urus bayaran hutang anda. Anda mempunyai hutang rumah, kereta atau kad kredit? Tiba masanya untuk anda menguruskan dengan lebih strategik. Pelajari bayaran faedah yang diperlukan. Sekiranya boleh dan berbaloi, ubah pinjaman anda ke institusi kewangan yang menawarkan faedah yang lebih rendah. Kemudian dengan cara strategik, lakukan bayaran balik secepat mungkin mengikut kemampuan anda.

Hari 12: Tawar menawar. Jangan lupa tawar menawar apabila membeli barangan di kedai. Bunyinya agak kedekut bagi sesetengah orang, tetapi sering kali sekiranya anda bijak menawar, pastinya penjual boleh memberi sedikit diskaun walaupun kecil. Jangan lupa, simpanan yang sedikit akan menjadi pelaburan yang besar kelak.

Hari 13: Telefon bimbit dan siaran televisyen. Periksa kembali pakej telefon bimbit dan siaran televisyen anda. Adakah ia pekej terbaik dan anda gunakan secara optimum? Adakalanya anda boleh kurangkan pakej bayaran telefon bimbit dan juga siaran televisyen kerana anda tidak menggunakannya secara optimum. Mana tahu, ada saluran yang anda tidak pernah buka dan anda boleh memotongnya sekali gus menjimatkan belanja bulanan.

Hari 14: Cari jualan istimewa. Apabila perlu berbelanja cari tempat yang menawarkan harga istimewa. Begitu juga dengan makan minum, terdapat restoran yang menawarkan harga diskaun pada waktu dan hari tertentu. Tugas anda adalah berbelanja dengan penuh hemah dan menrancang tempat dan nasa anda perlu melakukan pembelian untuk menjimatkan wang.

Ok.. sampai di sini dulu saya share.. nanti saya sambung lagi untuk hari ke 15 hingga hari ke 21

Wassalam... 




 

No comments:

Post a Comment