Sunday, November 24, 2013

TAN SRI SYED MOKHTAR USAHAWAN MELAYU TERSOHOR BAHAGIAN I



Bismillahirrahmanirrahim..
 
Post kali ini saya nak berkongsi pemikiran Usahawan Melayu Tersohor, Tan Sri Syed Mokhtar AlBukhary yang saya baca dalam Majalah Jutawan pada keluaran bil 2 September 2009 dan bil 3 tahun 2009.
Kecemerlangan itu sewajarnya dijadikan contoh dan teladan khususnya generasi muda Melayu dalam mengharungi cabaran masa depan. Oleh itu, ikuti pemikiran beliau melalui 'petikan kata-kata' beliau yang boleh dijadikan azimat untuk kita renung bersama. Semoga ianya boleh dijadikan panduan berguna kita semua.

1. Ada sebab kenapa saya bekerja seperti tiada hari esok. Agenda sosial dan kerja-kerja kemasyarakatan adalah antara sebabnya. Saya mahu meninggalakan warisan untuk anak bangsa yang kekal berpanjangan.

2. Bangsa lain tidak mengapa tetapi orang Melayu kena berdamping dengan orang politik sedikit-sedikit. Masalahnya kita tidak mahu melalui kesusahan; banyak mahu senang dengan mendampingi orang politik semata-mata.

3. Tiada apa rahsia. Saya hamba Allah, budak dangau macam saudara semua juga. Tuhan jadikan manusia sama sahaja. Proses kematangan saya yang membezakannya. Saya percaya sesiapa pun boleh jadi apa sahaja asalkan mereka berusaha dengan tekun tetapi ia memakan masa. TIADA JALAN SINGKAT.

4. Saya mengenali kekuatan dan kelemahan saya. Apa yang tidak mampu buat, saya minta orang lain tengok-tengokkan. Saya melalui jalan yang susah tetapi itulah jalan yang kekal.

5. Kita perlu menggunakan kepakaran mereka (bangsa Cina) kerana mereka jauh lebih maju dan mahir daripada kita. Apa yang kita kurang faham kita berkongsi dengan tujuan untuk belajar dengan mereka. Apabila sudah faham baru kita boleh menjaga kepentingan kita.

6. Saya sedih melihat sisten sekolah pondok di Kedah. Saya ada cita-cita mahu memodenkan sekolah pondok. Kita kena maju.

7. Saya terbabit dalam perniagaan ini kerana saya tiada pilihan lain.

8. Untuk memajukan perniagaan, memang kena banyak sabar dan kuat berusaha.

9. Tidak ada jalan singkat. Saya belajar tentang perniagaa sejak kecil dan saya jugak biasa kena tipu.

10. Saya pun suka kemewahan. Saya pun suka tengok dunia, Ke Tokyo, New York dan London. Saya suka pakai baju elok tetapi kita hendak bermewah setakat mana, hendak pakai baju banyak mana, hendak tidur dalam berapa rumah satu malam, hendak makan pun sampai larat mana?

Ok.. cukup sampai sini dulu.. nanti esok saya sambung yang seterusnya..

No comments:

Post a Comment