Tuesday, November 26, 2013

TAN SRI SYED MOKHTAR USAHAWAN MELAYU TERSOHOR BAHAGIAN II



Bismillahirrahmanirrahim..

Maaf terlewat untuk share post seterusnya berkaitan pemikiran Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary.. Fikiran lebih banyak terfikir kepada kematian Ahmad Ammar.. :( Walaupun saya tak kenal, tapi saya sangat terkesan membaca perjalanan hidup beliau. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas roh beliau.

Ok, saya post kali ini saya sambung 10 lagi perkara yang terdapat dalam pemikiran Tan Sri..

11. Dalam hidup ini, kita sebenarnya tidak ada status, ada masa di atas, ada masa di bawah.

12. Ketika Allah memberi kemewahan, kita kena turun ke bawah, tengok mana-mana yang boleh dibantu. Allah memberi rezeki melalui kita untuk kita tolong orang lain. Rezeki itu bila-bila masa dia boleh ambil balik. Jika ada orang korporat Melayu yang tidak mahu turun bawah, mungkin kerana bayangan duit itu lebih kuat daripada yang lain.

13. Korporat Cina turun ke bawah bantu. Orang CIna ada pelbagai persatuan. Kita tidak ada. Kalau ada pun berpecah. Orang Melayu kita tidak mahu bekerjasama kerana perasaan dengki menguasai diri. Sudahlah tidak mahu berusaha, apabila orang lain berusaha mereka marah.

14. Rezeki yang ada itu sebenarnya untuk orang lain. Memang dari segi hukum pun begitu. Kita kena keluar zakat dan fitrah. Islam agama yang adil. Ia minta sedikit sahaja. Oleh itu, kalau ada duit lebih, seharusnya dibelanjakan dengan baik.

15. Saya tidak kisah kalau tidak buat semua ini. Saya boleh tidak buat apa-apa dan balik Alor Star tetapi saya rasa hidup ini sia-sia. Orang Kedah kata kalau mati  nanti, mata tidak tutup rapat kerana tanggungjawab depan mata, kita tidak buat. Orang lain ambil kekayaan kita, ambil hak kita dan pergunakan kita, kita masih tidak buat apa-apa!
16. Saya ada emotional attachment kepada agama, bangsa dan ummah. Saya bukan individualistik. Diri saya tidak penting. Pangkat dan gelaran ini kepada saya tidak mustahak.

17. Saya sedih media tonjolkan saya begini. Saya malu kerana orang Cina kaya beratus-ratus kali ganda. Saya tahu orang Melayu kalau hendak berjaya kena kerja kuat tidak kira siang malam. Kita ada kekuatan yang tuhan beri melebihi bangsa lain tetapi untuk maju kita perlu berusaha.

18. Saya asal daripada tidak ada apa-apa. Apa yang saya tidak tahu saya belajar, minta tolong daripada orang. Saya tidak malu. Saya bukannya mencuri. Saya usaha sendiri. Sikap pemalas dan pemalu ini yang orang Melayu kena atasi. Kita kena berani kerana benar. Apabila kita dapat keuntungan dan rezeki lebih, bolehla kita menolong orang lain.

19. Kaya itu bukan kepada diri sendiri. Kaya itu adalah kepada kumpulan perniagaan ini, kepada bangsa dan kepada orang ramai.Saya hanya memegangnya sementara sahaja.

20. Saya tiada keinginan menyimpan kekayaan ini untuk anak dan isteri saya. Duit tidak kekal. Saya percaya hanya perkara yang baik yang kita lakukan akan kekal. Bukan duit yang akan melindungi saya nanti tetapi apa yang saya lakukan sekarang.

Ada 29 lagi yang akan saya share.. nak tau? tungguuuuuuuuu... :) 

No comments:

Post a Comment