Thursday, June 19, 2014

Qadha' dan Fidyah Puasa

Bismillahirramanirrahim..

Perkongsian seterusnya mengenai Ramadan.. teruskan membaca.
  • Seseorang yang meninggalkan puasa Ramadan kerana uzur atau tanpa uzur, wajib qadha' puasanya di luar bulan Ramadan
  • Seseorang yang melambatkan qadha' puasanya kerana uzur syarie' yang berterusan, seperti dia masih musafir atau sakitnya berterusan hingga ke Ramadan tahun berikutnya di mana tiada ruang lansung untuk mengqadha'kan puasa tersebut, hukumnya harus dia melewatkan qadha' dan tidak wajib membayar fidyah sekalipun ia telah melangkau beberapa Ramadan. Cuma wajib ke atasnya qadha' bilangan hari-hari puasa yang ia tinggalkan.
  • Sunat menyegerakan qadha' puasa bagi mereka yang meninggalkannya kerana uzur syarie' Bagi mereka yang meninggalkan puasa tanpa uzur syarie' maka: pendapat pertama: Wajib disegerakan dan tidak boleh bertangguh; pdapat kedua: boleh dilambatkan dan ini pandangan kuat di sisi ulama-ulama Mazhab asy-Syafie di Iraq. Pendapat pertama adalah pandangan sahih yang dipilih oleh Iman an-Nawawi.
  • Sunat menyegerakan qadha' puasa secara berturut-turut.
  • Qadha' puasa tidak boleh dilakukan pada hari-hari bulan Ramadan, Hari Raya Puasa, Hari Raya Korban dan hari-hari Tasyriq.                                                                                                                                                                                              (Panduan Puasa Ramadhan, JAKIM 2009)

No comments:

Post a Comment