Wednesday, August 27, 2014

Apa itu 4G LTE?

Bismillahirrahmanirrahim..

Hari ni saya nak share sikit pasal teknologi komunikasi masa kini. Chewah2.. bunyi macam pakar IT je kan..? hihi xdela saya dapat info ni dari blog Doktor Komputer . Jom layan post di bawah ni..

Seperti yang semua maklum,boleh kata hampir semua rakyat Malaysia mempunyai smart phone di rumah[cuma saya je belum ada lagi :)]. Ramai yang gunakan smartphone untuk tujuan komunikasi, melayari laman sosial dan membantu mereka dalam pekerjaan. Tapi tahukah anda rangkaian yang terpantas buat masa ini adalah 4G LTE. Apa tu 4G LTE? Tak sukar nak menjelaskan pasal 4G LTE ni,lebih kurang macam 3G jugak cuma lagi pantas & kapisiti yang lebih besar. Perkataan ‘G’ merujuk kepada generation. LTE pula adalah singkatan bagi Long Term Evolution. Bila berubah generasi,kebiasannya provider teknologi akan datang dengan base teknologi yang baru. 4G LTE mampu memberikan kelajuan sehingga 10 kali ganda 3G netowrks bagi kegunaan tablet, smartphone, notebook & wireless. 4G LTE juga didesign untuk provide IP-based voice, data & multimedia streaming. Senang kata kalau nk tengok bola streaming tu, selamba je la pasal speed 4G LTE bagisekurang-kurangnya 100mbps dan boleh sampai ke 1 GB. 4G LTE di Malaysia boleh dikatakan baru sebab pada tahun 2013, Maxis merupakan provider yang pertama membawa teknologi 4G LTE ke Malaysia.

So kalau you all nak beli smartphone sekarang, kena la tahu smartphone tu ada ke tak 4G & you all ni duduk dekat area yang cover 4G LTE ni. Ni antara link yang korang boleh check samada kawasan korang duduk ada 4G LTE atau tak:

Maxis: http://new.maxis.com.my/4GLTE#show-detail 

Celcom: https://www.celcom.com.my/personal/plans/data/celcom-4g-lte/coverage

DIGI: http://coverage.digi.com.my/broadband

UMobile: https://www.u.com.my/coverage

Semoga bertambah ilmu pengunjung blog saya dengan post ini.. 

No comments:

Post a Comment