Thursday, February 6, 2014

Tabiat Terbentuk Dalam 40 Hari

Bismillahirrahmanirrahim..

Ikut kajian Psikologi Islam. Nabi bersabda: Barangsiapa yang tidur lepas 'Asar 40 petang berturut-turut akan jadi gila.
"Telah bersabda Rasulullah SAW dan dialah yang selalu benar dan dibenarkan. " Sesungguhnya tiap orang di antaramu dikumpulkan pembentukannya (kejadiannya) di alam rahim ibunya dalam 40 hari berupa nutfah (air yang kental) kemudian menjadi segumpal darah selama itu juga (40 hari), kemudian menjadi gumpalan seperti sekerat daging, selama itu juga( 40 hari), kemudian diutuslah kepadanya Malaikat, maka ia meniupkan roh padanya dan diperintahkan (ditetapkan) dengan 4 perkara: 


1. ditentukan rezekinya, 
2. ajalnya (umurnya) 
3. amalnya (pekerjaannya), 
4. ia celaka atau bahagia “. 

Sahih Al-Bukhari No. 3208. 

Justeru, jika kita ingin mencipta kecemerlaangan, pastikan kita amalkan sesuatu perubahan selama 40 hari, agar perubahan tersebut menjadi satu tabiat yang dapat membantu kita menjadi cemerlang di dunai & di akhirat. Semoga Allah merahmati kita semua & mendidik kita agar istiqamah dalam setiap perkara positif yang kita lakukan. 

Lakukan perubahan dengan sekecil-kecil perkara dahulu.. Contoh baca doa keluar masuk tandas.. baca doa sebelum dan bangun tidur, wirid semasa memandu dan banyak lagi..

Kemudian cuba kepada yang besar sedikit. Contoh membaca al-quran, saolat sunat rawatib, solat dhuha, solat tahajud, solat taubat, solat istikharah dan lain-lain lagi..

Aamiin, sekian, wassalam..

Perkongsian ini saya dapat dari post FB Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah. 
Semoga mendapat keberkatan dengan perkongsian ini.. 


No comments:

Post a Comment